Spillselskaper blir stadig viktigere i breddeidretten

Det er få idretter som har et like tett forhold og historikk med sponsorer som det fotballen har. Imidlertid har dette også bydd på en del utfordringer da politikken blander seg inn i klubbenes behov. Da oppstår det gjerne problemer hvor behovet for inntekter må veies opp mot politiske standpunkter som klubbene sjeldent har noen påvirkningskraft over.

Et godt eksempel på dette var når et knippe mindre klubber i Nord-Norge tegnet en samarbeidsavtale med ulike betting sider som ville sikre både seertall og inntekter for klubbene. Dette førte til et ramaskrik fra Fotballforbundet som selv har Norsk Tipping som sponsor. Det som deretter fulgte kan ikke beskrives som annet enn en særnorsk problemstilling.

Fotballen har lenge hatt et forhold til ulike bettingsider, og mange klubber over hele verden har et spillselskap som sin primære sponsor. Dette har vi sett i Premier League, Liga 1 og La Liga i en årrekke. Den store forskjellen er at dette er land der pengespill er regulert etter moderne regelverk. Norge på sin side følger fortsatt den samme modellen som først introduserte nordmenn for Norsk Tipping i 1948.

Hvorfor er sponsorene så viktig for fotballen?
Det koster enorme beløp i form av treningsarenaer, trenere, utstyr og logistikk for å drive en fotballklubb. Her henter klubbene inn penger gjennom rettigheter til kamper, salg av supporter tilbehør og lignende, men det er gjerne sponsorpenger og mesterskap premier som står for de virkelig store summene.

Milan hjemmedrakt 2012/2013

Imidlertid har det gjerne vært vanskelig å finne merkevarer som er villig til å betale de beløpene som er nødvendig, samt få en eksponering de faktisk tjener på. Her er bettingselskaper i en tilnærmet unik posisjon, ettersom brorparten av de som sitter på en fotballstadion vil være potensielle kunder.

For klubbene betyr dette at de kan få sikre inntekter over tid, samt at de gjennom bettingsidene kan få økt eksponering til tilskuere. Mange slike plattformer har i dag avanserte løsninger som gjør det mulig å sende direkte til kunder over hele verden. For en liten klubb i Norge kan dette plutselig bety at man får flere tusen tilskuere på en kamp som ellers bare hadde hatt lokalt oppmøte.
Engelsk og norsk fotball
Alle som har sett en Premier League kamp vil være vant til å se store logoer med ulike bettingselskaper på. Landet har lenge hatt regulerte forhold, men samtidig en stor konkurranse om de mest attraktive draktene. For klubbene betyr dette at det har blitt millionbutikk å selge sponsoravtaler, men også at de kan påvirke hvor tilskuerne spiller.

Kjøp Real Madrid drakt 2012/2013 her

Kjøp Real Madrid drakt 2012/2013 her

Tilsvarende ville en åpenhet rundt sponsorer i norsk fotball vært godt for den pågående debatten der man diskuterer hvordan fremtiden for norsk fotball, men også spillmarkedet i Norge skal utformes. Her har våre naboer i Sverige og Danmark for lengst åpnet for konkurranse i spillmarkedet, mens norske myndigheter fortsatt forsøker å tviholde på den modellen vi har hatt siden 1948. For norske tilskuere betyr dette et begrenset utvalg aktører, og dermed også en hemmende situasjon knyttet til innovasjon. Siste ord er nok ikke sagt i denne debatten, men det kan uten tvil bli spennende å se hvordan sponsorer vil bidra til å forme norsk fotballs fremtid.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.