Real Madrid og Barcelona er de mest verdifulle merkevarene i fotball!

Real Madrid og Barcelona topper listen over mest verdifulle klubber

Koronapandemien har ikke vært gode nyheter for noen, og også de største og rikeste fotballklubbene har kjent konsekvensene av pandemien på kroppen.

Med tapte billettinntekter på grunn av kansellerte hjemmekamper er det liten tvil om at koronapandemien har vært tung å svelge for mange. Real Madrid tjener rundt 1,5 milliarder norske kroner i året bare i billettinntekter, så det er liten tvil om at det svir når kamper blir kansellert. Pandemien har også påvirket reklameinntekter og interessen rundt sportsbetting – mange klubber har spillselskaper som store sponsorer.

● Real Madrid topper fortsatt listen over fotballens mest verdifulle merkevarer, men Barcelona ligger bare €6 millioner bak
● COVID-19 har senket merkevareverdien på de 50 rikeste klubbene for første gang på 6 år. Totalt verditap beregnes til €751 millioner, tilsvarende en nedgang på 3,7 %.
● Engelske klubber dominerer rankingen, med seks klubber på topp 10 og 19 på topp 50.
● Liverpool klatrer opp to plasser til fjerdeplass etter historisk Premier League-seier
● Bundesligaens FC Köln er klubben som har steget mest i år, fulgt av Leicester og RB Leipzig – alle med over 40 % vekst

Real Madrid er fortsatt fotballklubben med den mest verdifulle merkevaren i verden i 2020, ifølge den siste utgaven av Brand Finance Football Annual. Godt hjulpet av å vinne LaLiga-tittelen for første gang siden 2017, tar klubben tilbake posisjonen på toppen av listen. Til tross for at Galacticos er tilbake på toppen, har merkevareverdien deres sunket med 14 % til €1 419 millioner på grunn av koronapandemien.

Real Madrids skuffende resultater på banen før 2019-2020-sesongen, med blant annet en tidlig exit fra Champions League i 2018, og to sesonger langt bak Barcelona i La Liga, ødela klubbens dominans på toppen av Brand Finance-rankingen. Situasjonen har blitt forsterket av COVID-19, kombinert med manglende stabilitet i ledelsesteamet i klubben.

Erkerivalene Barcelona er bare €6 millioner bak Real Madrid, med en verdi på €1 413 millioner, basert på sterke og diversifiserte inntektsstrømmer og gode prestasjoner på banen.

COVID-19 reduserer merkevareverdiene med €751 millioner

Real Madrid er ikke den eneste klubben som opplever at merkevareverdien deres synker i år. For første gang på seks år har verdien på de 50 mest kjente fotballmerkevarene sunket, og det skyldes korona. Effekten pandemien har hatt på de tre store inntektsstrømmene til klubbene – kampdag, kringkasting og reklame, har €751 millioner (3,7 %) av merkevareverdien gått tapt fordelt på de 50 mest verdifulle merkevarene blant fotballklubbene.

Pandemien har bydd på utfordringer for fotball over hele verden, og på alle nivåer. Kampdagsinntektene for de 501 gjenværende kampene i de 5 store ligaene falt til 0, men det er ofte mindre klubber og ligaer som er mer avhengig av denne inntektsstrømmen. Den utgjør for eksempel 43 % av alle inntekter i Skottland, sammenlignet med bare 13 % i England.

Det har vært noen positive tegn underveis. Kampen mellom Southampton og Manchester City på BBC knuste publikumsrekorden for Premier League med 5,7 millioner seere, men den langsiktige skaden på spillets økonomiske struktur ser vi enda bare konturene av.

Richard Haigh, administrerende direktør i Brand Finance uttalte følgende i en kommentar:

– «Fotball på toppnivå har møtt på den største eksistensielle trusselen siden andre verdenskrig. Tap av inntekt kombinert med helsemessige bekymringer for store menneskesamlinger, har stilt spørsmålstegn med bransjens framtid og den økonomiske driften av klubber på alle nivåer. Vi har fortsatt ikke sett det hele bildet av konsekvensene av COVID-19, og det er ikke umulig at det vil føre til at klubber går konkurs eller må selges.»Til tross for den store påvirkningen korona har hatt på fotballklubbene og deres økonomiske resultater, er merkevareverdien for det meste sikret av klubbenes lovende framtid – så lenge de klarer å overleve det første, store sjokket. For eksempel er kun 21 % av Real Madrids merkevareverdi beregnet ut fra de økonomiske resultatene forventet for de neste 5 årene.

Premier League-dominans

Real Madrid og Barcelona topper listen, men følges tett av mange engelske Premier League-klubber på rankingen. Manchester United ligger på tredjeplass etter at merkevareverdien deres falt med 11 % til €1 314 millioner. Liverpool, som nettopp tok sin første ligatittel siden 1990 – på overlegent vis – steg i verdi fra €1 191 millioner i 2019 til €1 262 millioner, en økning på 6 %. Chelsea falt en plass på rankingen til 8. plass, etter at verdien deres falt for fjerde år på plass. Chelseas merkevareverdi beregnes nå til €949 millioner. Dette skyldes hovedsakelig at klubben ikke deltok i Champions League, og at klubben har overgangsstopp på grunn av brudd på Financial Fair Play-reglene.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

1 Comment on Real Madrid og Barcelona er de mest verdifulle merkevarene i fotball!

  1. Fin oppsummering!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.